Trouwe klanten betalen hoogste prijs bij energieleveranciers

Trouwe klanten zijn de beste klanten, het is een marketingadagium dat geldt voor een groot aantal branches. De kosten van het werven van een nieuwe klant liggen vele malen hoger dan de kosten voor het behouden van een vaste klant. Toch lijkt deze marketingwet voor de energiebranche niet te gelden, aangezien de energieleveranciers er vooral alles aan doen om nieuwe klanten aan te trekken. Ze ontwikkelen gelikte campagnes en zorgen er met kortingen en cadeaus voor dat nieuwe klanten bij hen een contract afsluiten.

Aan de andere kant laten de energieleveranciers de vaste klanten geregeld in de kou staan. Nuon is een grootse campagne begonnen met de naam ‘Blijven loont’, echter levert deze slechts een beperkt voordeel op voor trouwe klanten.

Aanbiedingen voor nieuwe klanten
Vereniging De Vastelastenbond deed onderzoek naar de wijze waarop energieleveranciers omgaan met hun vaste klanten en wat ze doen om nieuwe klanten aan te trekken. Dirk-Jan Woltert van de vereniging heeft aan dat de uitkomsten hiervan schokkend zijn. “Sommige energieleveranciers naaien hun trouwe klanten een oor aan. Beloofde kortingen vallen veel lager uit. En in het tweede contractjaar gaan nieuwe klanten de hoofdprijs betalen.

Nieuwe klanten kunnen over het algemeen rekenen op een zeer scherp maandbedrag dankzij een extra korting, een mooie welkomstbonus of zelfs een cadeau in de vorm van een iPad of een slimme thermostaat. Die voordelen zijn er niet voor de vaste klanten, het zijn de nieuwe klanten die hiermee over de streep moeten worden getrokken. Aan de andere kant gaan de energieleveranciers voorbij aan het feit dat ze hun vaste klanten vast zouden moeten houden, om tot een ruim klantenbestand te kunnen komen.

Hoge verschillen tarieven nieuwe en bestaande klanten
De Vastelastenbond deed op vier momenten onderzoek naar de verschillen tussen de contracten voor nieuwe en bestaande klanten bij energieleveranciers, op 3, 10 en 24 oktober en daarna nog een keer op 6 november. Uit het onderzoek blijkt dat nieuwe klanten bij NL Energie het grootste voordeel hebben, of dat bestaande klanten daar het grootste nadel hebben. Bestaande klanten betalen er gemiddeld €354,16 per jaar meer dan nieuwe klanten, een verschil dat bij nummer 2 E.ON op kan lopen tot €332,16. Bestaande klanten betalen honderden euro’s meer dan de nieuwe klanten, om de energieleveranciers de ruimte te bieden een gelikte marketingcampagne op te zetten of nieuwe klanten aan te trekken met een aantrekkelijke bonus of een mooi cadeau. Het zijn juist de vaste klanten die een beloning zouden verdienen, terwijl zij op dit moment de hoofdprijs betalen voor hun gas en licht.

Nuon blijven loont minder voordelig dan geschetst
Toch blijken de energieleveranciers het voordeel van vaste klanten wel te onderkennen, zo blijkt uit een campagne recent gestart door Nuon. Het gaat om ‘Blijven loont’, waarmee vaste klanten de kans hebben om tot 25% korting op de energierekening te verzamelen. Let wel, het gaat uitsluitend om korting op de kale stroomprijs, de kosten van gas of stadsverwarming zijn niet inbegrepen. Uit berekeningen van De Vastelastenbond blijkt dat de daadwerkelijke korting op de volledige energierekening uiteindelijk zo’n 3% zal bedragen.

Het is daarom verstandig om ieder jaar een vergelijking van de energiekosten te maken en bij voorkeur jaarlijks over te stappen voor gas en stroom, of in ieder geval opnieuw te onderhandelen met de energieleverancier.

 

 

Plaats een reactie